Monday 7 October 2013

Draf Rancangan Tempatan ..Apa Tu??

Salamz..

Beberapa hari lalu..cheq.art di jemput menjadi Pengacara Majlis (MC) di program Perasmian Draf Rancangan Tempatan Daerah Bandar Baharu 2020..sebenarnya cheq.art pun tak tahu pada awal apa ke benda ni...Rupanya ini merupakan cadangan atau rancangan pembangunan di kawasan daerah masing² dan dengar kata Draf ni hanya di keluarkan dan di pamerkan kepada umum/awam setiap 5 tahun sekali...

tujuannya untuk memaklumkan kepada masyarakat setempat tentang cadangan/rancangan kerajaan untuk membangunkan kawasan tersebut sama ada dari segi prasarana/perindustrian/pendidikan/pelancongan dan sebagainya.. malah orang awam di minta untuk beri cadangan/ pandangan untuk penambahbaikkan..dan pameran & kaunter di buka selama sebulan.. nak tau lebih lanjut boleh klik kat link dibawah:


pada hari tersebut tak ramai sangat orang yang datang walaupun jemputan ramai...mungkin tak penting kot..cheq.art pon pikir pada mula tak berapa penting kot..tapi masa menunggu waktu perasmian cheq.art sempat bertegur sapa dengan kenalan dari kaum cina yg merupakan ketua masyarakat untuk kaum cina..sepanjang dok bersembang dengan dia ..dia kata
" Ini Dlaf sangat penting utk kita (kaum cina)..pasai kita mau tengok pembangunan balu (baru)..jalan balu(baru)..nanti sinang (senang) mau celita(cerita) sama depa (masyarakat cina).. 

ok la fikir cheq.art sbb sebagai ketua masyarakat memang tanggung jawab dia pon untuk maklum tentang pembangunan yang kerajaan nak buat kat tempat dia..

tp rupanya 'ada udang dok menyelam dalam kuah ' katanya lagi 

"kita mau tingok mana jalan balu mau bikin..bangunan balu mau bikin...sinang kita mau beli itu kebun (tanah)" 

wah..terkejut cheq.art rupanya serampang dua mata la...pandai mencari dan mengambil peluang..

"itu buku sama CD wa sulah angkat..nanti balik mau kasi tengok betul-betul mana tempat" 

wah ..kata cheq.art lam hati 

" bila lu tau mana itu tempattt..
lu kuar lu punya sengatttt..
habis kebun lu kasi rembattt..
last skali habih kami semua merempattt"

(ada supa pilem KL gangster tak hehehe)

wah..ini bebetul punya otak meniaga..patutlah orang kata cina pandai cari doit..memang pandai sungguh..itu pemikiran mereka berbeza dengan pemikiran orang kita..maaf cakap orang kita lebih suka berpolitik dari mencari peluang meningkatkan ekonomi..tak kisah projek ni zaman pemerintahan sapa.. janji bagi manfaat kat rakyat..bila dijemput semua mai siap jamu lagi tp yang nampak beberapa kerat ja..mungkin tak penting kot bagi depa sebagai ketua masyarakat/orang awam.. maklumat yang disampaikan hari tu....

 lepas kejadian tu cheq.art balik dan cari dalam internet berkaitan draf ni..rupanya banyak pembangunan di daerah bukan di sini saja malah di seluruh malaysia...

Contoh cadangan Projek Jalan Baru di Daerah 


Contoh cadangan pembangunan sektor perdagangan di Daerah


tu baru sedikit contoh cadangan pembangunan dari 2014 - 2020..bayangkan berapa banyak peluang yang boleh diambil daripada draf rancangan pembangunan tempatan..patut la ketua masyarakat kaum cina tadi dok tunggu-tunggu dan tak sabar nak balik cerita kepada masyarakatnya betapa banyak peluang yang boleh di raih melalui projek ni..bukan saja kontraktor..broker..usahawan..tuan tanah malah sesiapa saja kalau pandai cari peluang mungkin rezeki kita ada di celah-celah ni.....bak kata pak sedara Cheq.art.. 

"orang kita simpan duit di bank untuk dapat dividen tahunan..orang depa pulak guna duit orang kita (pinjaman bank) yang di simpan di bank sebagai modal untuk perniagaan/pelaburan dapat untung bulanan/harian..sapa lagi bijak katanya.."

harap kalau ada masa pi la tengok pameran di tempat masing/daerah masing..mungkin boleh lontarkan pandangan / cadangan / idea yg baik sbb ada disediakan borang cadangan..kalau sebelum ni dok pikiaq nak juai tanah ka atau tadak pa nak buat dengan tanah tu boleh la pi tengok mana tau pembangunan berhampiran dengan tanah kita ka kenalan ka boleh la bangunkan atau sewa kan..jangan juai dah la..

nanti sendili lugiiii..
itu sengat bila maliiii..
lu mana mau laliiii..
jgn melempat sampai matiii...
itu haleta(harta) kasi anak miniiii (bini)....hehehe

sekian wallahualam..

No comments:

Post a Comment